De tram van de MBS

Een belangrijk moment was 31 mei 1913, toen de N.V. Maas Buurt Spoorweg de tramlijn Nijmegen - Venlo in gebruik stelde. Alle dorpen van de gemeente Bergen (met uitzondering van Siebengewald) kregen hierdoor zowel voor het personen- als het goederenverkeer een voor die tijd goede verbinding met Gennep, Nijmegen en Venlo.

De Tweede Wereldoorlog heeft zoveel schade aan het materiaal van de MBS toegebracht dat de tramverbinding na afloop van deze oorlog is opgeheven. Het personenvervoer is daarna uitsluitend met autobussen voortgezet.

In 1913 was het druk in Well voor het molenhuis van de familie Sjef Vink.

Het Café Molenzicht was "tramhalte Well" geworden. Veel inwoners van Well en vooral de jeugd, waren op de been om de eerste tram hier voorbij te zien rijden.

Bij het café van Vink kwam ook een soort loswal met bijbehorende loods voor de aan- en afvoer van tramgoederen. Sjef Vink zelf werd er de beheerder van. De functie was zo belangrijk dat hii zelfs een telefoon kreeg.

Ansichtkaart uit ca. 1915


 

U ziet hier het eerste diesel-electrische tramstel. Ondanks de moeilijke crisistijd van de jaren dertig heeft de M.B.S. getracht de ontwikkeling bij te houden.

In 1934 ging de M.B.S. van stoom- op diesel-electrische tractie over.

Een bekende tramconducteur in de omgeving was Hannes Hendriks, bijgenaamd "Hannes van de tram" . Hij overleed op hoge leeftijd in het Wellse bejaardenhuis.


 

Artikel Dienstregeling 05-06-1923 


 

Artikel 09-08-1924.


 

Krantenartikel 02-11-1933.


 

Ongevallen.

In Wellerlooi botste op 1 oktober 1929 de tram op een verhuiswagen, die gedeeltelijk op de rails stond geparkeerd. Door de dichte rookwolken van de stoomlocomotief was het uitzicht op de Rijksweg vaak belemmerd, waardoor er gevaarlijke situaties en ernstige ongelukken ontstonden.

De opzichter van het Wellsmeer, dhr. Zijlstra, verongelukte in 1929 bij Heijen toen hij met zijn motor door de rookwolken van de tram reed. Hij vloog in volle vaart tegen een boom. Ook zijn medepassagier kwam hierbij om het leven.


 

Artikel van 28-07-1934


 

Grote delen van het traject worden ook nu nog bereikt door buslijn 83


 

Bovenstaande en onderstaande foto werd ingestuurd door André Simons, die een MBS tramstel tegenkwam in het Trammuseum Ouddorp, op de kop van Goeree in de provincie Zeeland.