Zoek

Vliegtuigcrash WOII in het Knikkerdorp

Joop Hendrix is een gepensioneerde straaljagerpiloot en is lid van 'The Planehunters’, een groep van 11 personen, 4 Nederlanders en 7 Belgen, die in hun vrije tijd vliegtuigcrashes van de WO II onderzoekt. Hij heeft inmiddels, o.a.samen met zijn Planehunters collega Sjaak de Veth, al meer dan 350 crashplekken onderzocht. Een vliegtuigcrash is pas bevestigd als er restonderdelen van het toestel gevonden worden. Bij elke plek vindt men nog kleine restonderdelen en aan de hand van 2 à 3 stuks kan hij al zien van welk type het gevallen vliegtuig is. Alle vermelde onderdelen van de crashplekken die vermeld staan in het boek 'Vliegtuigcrashes en noodlandingen in de gemeente Bergen' zijn door Joop Hendrix en Sjaak de Veth gevonden.

Bovenstaand boek is uitverkocht. Het PDF is beschikbaar gesteld door Jacques Haumann en is ►HIER ◄ gratis te downloaden.


 

Planehunters Joop Hendrix en Sjaak de Veth met de gevonden propellerprop. Zij zijn wel 20 keer bezig geweest met het onderzoek van de crashplek in het Knikkerdorp.


 

Junkers JU 88 G-6.


In het genoemde boek staat vermeld en is ook uit onderzoek bevestigd dat er in Wellerlooi aan de Venweg een Duitse nachtjager (Junkers Ju 88 G-6) gevallen is. Hierbij zijn vier inzittenden verongelukt. Dit is gebeurd in de Nieuwjaarsnacht 1944 / '45.  Het was de nacht voor de grootscheepse Duitse luchtaanval ‘Operatie Bodenplatte’ van de Duitsers op 1 januari 1945,  met de bedoeling om alle geallieerde vliegvelden in België en Zuid-Nederland aan te vallen. Bij deze onverwachte actie werden 300 geallieerde vliegtuigen vernield en ca. 200 Duitse toestellen.

Crashplek in Wellerlooi

Het bijzondere van de crash in Wellerlooi aan de Venweg was dat er alleen maar restonderdelen gevonden zijn van het cockpitgedeelte en van een motor. Het staartgedeelte moest dus ergens anders gevallen zijn. Grad Hendrix uit Well liet weten dat hij na de oorlog van een in de buurt gevallen vliegtuig diverse motoronderdelen gesloopt had en er o.a. nog twee contragewichten van had.

Thea Onckels - Peeters liet weten dat zij samen met haar vader Harrie gezien had dat er een vliegtuig, kort voor de evacuatie op 12 jan. 1945, over hun huis vloog en neerstortte. Haar vader zei nog; die valt dichtbij de familie Dura. Hij is er niet meer naar gaan kijken omdat bekend geworden was dat ze elk moment moesten evacueren. En inderdaad ca. 200m vanaf dat huis werden vliegtuigonderdelen gevonden.

Bij dit onderzoek, achter de camping Anderegg, (huidig adres Kevelaarsedijk 6) werd veel gevonden van de staart en vleugel van hetzelfde type Junkers Ju 88 G-6. Er werden maar zeer weinig motoronderdelen gevonden van de motor die Grad na de evacuatieperiode gesloopt had.  Aangenomen werd, onder voorbehoud, dat het vliegtuig in de lucht ontploft was en dat het in twee grote delen uiteengevallen was. Waarvan één gedeelte in het Knikkerdorp, zo’n twee kilometer van het cockpitgedeelte terecht was gekomen. Zo staat het ook opgetekend in het uitgegeven boek.

De globale scheiding van de gevonden onderdelen.


Een aanvullend onderzoek

Er waren toch nog enkele zaken twijfelachtig. Aangezien Grad in 1945 motoronderdelen gevonden had, dan moesten er in het Knikkerdorp nog meer van die onderdelen te vinden zijn. Ook gaf Grad aan dat de motor die hij gesloopt had in een gat lag.  Joop, Thijs en Sjaak hebben nog wel 20 keer beide crashplekken onderzocht. Vooral de plek in het Knikkerdorp in een veel groter bosgebied.

Uit nieuwe onderzoekgegevens kwam naar voren dat van het vliegtuig dat in Wellerlooi gevallen was, er een groot gedeelte van de staart in Twisteden (Dld) terecht was gekomen.  

De crashplek in het Knikkerdorp

Gelukkig werd de motorplek met het gat ‘van Grad’ (Grad heeft al die tijd gezegd dat de indertijd door hem gevonden motor in een gat lag) gevonden en er werden vele cockpit- en motoronderdelen gevonden. Een doorslaggevende vondst bewees dat het om twee verschillende toestellen van hetzelfde type Junkers Ju 88 G-6 ging. Zo’n toestel heeft twee richtvizieren in de cockpit. Van beiden zijn fragmenten gevonden op de crashplek in Wellerlooi. In het Knikkerdorp werd ook een onderdeel van een richtvizier gevonden. Gezien deze voortschrijdende inzichten kan gesteld worden dat het twee verschillende vliegtuigen zijn geweest, die wel van het hetzelfde type waren.

Omdat er geen persoonlijke voorwerpen gevonden zijn, met name van de parachute, is de bemanning waarschijnlijk op tijd uit het toestel gesprongen.

Crashplek van de cockpit van een Junkers 88 in Wellerlooi, Venweg.
2. Gevonden staart en vleugelonderdelen in het Knikkerdorp, in eerste instantie toebedeelt aan crash 1. Ze bleken later van crash 3 te zijn.
3. Crashplek-gedeelte van de cockpit/ motoren van de Junkers 88 in het Knikkerdorp. 
4. Camping Anderegg.


Het Duitse eskader III/NJG 2 verloor op 26-12-1944 drie vliegtuigen van het type Ju-88 G6 gedurende nachtacties naar België. Ze waren gestationeerd in Jever (Nedersaksen) en de heen en terug route voerde langs het Knikkerdorp. Van alle drie zijn de toestellen niet teruggevonden. Van een is bekend dat de crew zich heeft kunnen redden. Het reeds vermelde gemis aan persoonlijke vondsten laat twee vermiste toestellen afvallen als kandidaat. Het toestel waarvan de crew overleefde werd door vijandelijk afweergeschut geraakt.

Helaas is tot nu toe niet teruggevonden op welke datum het toestel in het Knikkerdorp gevallen is. Ook niet welk toestelnummer het is en welke bemanning erin gezeten heeft.

Alles wat we konden onderzoeken en waar documentatie van was is onderzocht. Alle mensen die er verstand van hebben in Europa zijn gevraagd en niemand kan bevestigen of het gevonden toestel in het Knikkerdorp ook het vermiste toestel is. Het zou kunnen want de crashplek ervan is immers onbekend. Alleen iets toevalligs zou het kunnen oplossen.


Tekst en foto's werden aangeleverd door Joop Hendrix en Jacques Haumann.